16 April 2013

Vårtecken vecka 15



Aah...några dagar av vårvärme innan det blir lite kyligare igen. Man får ta vara på det som ges! Men vi hoppas att det inte blir nån mer vinter i alla fall. Myndigheterna har i alla fall bestämt att nu är vintern slut, eftersom det nu är olagligt att köra med vinterdäck från och med idag! Det där borde jag ju inte ha kunnat säga i den här spaningen eftersom jag borde ha skrivit den för två dagar sedan, men det fanns ingen kraft över till det då, så kan det ju vara.

Idag tänker jag börja bakvänt, med min stenrabatt.

Den ser ut att vara precis likadan som förra veckan, men skenet bedrar! Om man gör en djupdykning ner under det gamla och vissna så hittar man lite saker. Jordvivorna har växt en liten aning, men framför allt är det några andra som börjat visa sig.

Om man kikar ner under allt det gamla risiga från oreganon så ser man det här...

...och kärleksörten bredvid är också på gång.

Men hur trevligt det än är att se de här växa så finns ändå mina verkliga glädjeämnen i rabatten på andra sidan huset, solsidan. Där möter en nämligen den här vackra synen.

Mina aklejor är på väg upp! Jag älskar aklejor... Har de inte de mest ljuvliga blad?! Men trots även denna härlighet så kommer ändå veckans stjärna här:

Julrosen börjar äntligen blomma!! Det här är en sån där vanlig sort (jag och latinska namn...nä, det är ingen höjdare...), men min gröna och den vackra röda visar inga livstecken alls. Sorg!! Där ser man bara högar efter mullvadar så de har säkert ätit upp rötterna. Grr... Jag är inget fan av mullvadar, kan jag lugnt säga!

Man känner hur livsandarna vaknar till liv när man ser alla de här tecknen på att vi har lämnat vintern bakom oss och går mot underbara tider, tycker ni inte det? Jag älskar våren, det är helt klart min favoritårstid. Tänker faktiskt sluta med en kanske lustig vårteckenbild, på resterna av de numera uppgrävda jordärtskockorna, som stått i jorden hela vintern, men nu faktiskt kan grävas upp eftersom kälen har släppt en del av sitt grepp om dem i alla fall.

Ha en go vecka!

No comments: