22 September 2011

Även tråkiga jobb måste göras

Ibland skjuter man på en del jobb bara för att de inte är sådär väldigt roliga. Ett som jag har skjutit på länge nu är att sy överdrag till ett par skumgummimadrasser, som används ganska flitigt här, när kompisar sover över t ex. Det är ett typiskt sånt jobb som man aldrig känner någon inspiration till utan som man helt enkelt får ta tag i och göra när man inte känner ett direkt motstånd mot det...

Så de två senaste dagarna har jag faktiskt gjort det. Känner mig så duktig! Inte för att jag har gjort ett supersnyggt jobb (för så långt sträckte sig inte icke-motståndet!) utan för att det helt enkelt blivit gjort. Det skulle kunna vara lite bättre passform på dem, men å andra sidan är de lättare att sätta på om de inte är för tajta. Och en av tankarna var att de ska vara lätta att ta av och tvätta.

Jag har varit en tygsamlare under många år, framförallt har jag köpt på mig tyger på Myrorna och liknande ställen. Ibland har jag också köpt tyger när jag hittat nåt sådär riktigt superbilligt. Och en del av de här har blivit liggande i massor av år och nu bestämde jag mig för att de var perfekt till detta projekt. Vad spelar det för roll hur madrasserna ser ut? Möjligtvis delar inte dottern, som har madrasserna stående i sitt rum, eftersom det är  hon som mest använder dem, min åsikt...


Den blåvita är inte riktigt färdig måste fixa lite tampar så att jag kan knyta igen den också, men jag beslöt mig för att gå ut när solen sken mellan regskurarna och rensa bort allt ogräset som växte i min persiljebädd. Vi odlar en hel del persilja, som vi sedan fryser in, framförallt använder vi den till att göra falafel, som vi älskar. Och jag vill ju inte att persiljan ska kvävas av allt ogräset, det vore väldigt sorgligt. Men ogräset har verkligen vuxit så det knakat denna regniga "sommar". Suck.

No comments: