18 July 2011

Sol över min trädgård

Ja, tyvärr så skiner inte den riktiga solen idag, men jag har en alldeles egen liten sol som är så här vacker.


Jag älskar solrosor! Tyvärr är jag inte så bra på att odla dem, i år blev det bara tre stycken av alla de fröer jag sådde och det här är den första som blommar. Men jag får glädja mig över det som faktiskt är istället för att sörja det som inte är och med ett foto på den här skönheten så kan jag göra som japanerna, som fotograferar så mycket när de reser någonstans att de knappt hinner uppleva något, med tanken att med fotonas hjälp kan jag uppleva det för all framtid.

 Hm, jag vet inte jag om det är en inställning som jag helt håller med om, i så fall behöver man ju aldrig uppleva något, bara titta på bilder och föreställa sig. Men om det funkar för dem så...
Jag har i alla fall denna ljuvliga blomma i min trädgård nu och kan hela vintern minnas det.

Annars måste jag säga att tagetesen är min absoluta favorotblomma i år. Kanske är det nyhetens behag, det är första gången jag sått den, men jag lovar inte sista.

Tog ett nytt foto på min rabatt, utan skugga...och ett på krassen utanför mitt växthus.



När jag nu ändå pratar trädgård och odling, så måste jag bara komma med ett tips. Jag har planterar jordärtskockor för första gången och fick väl blodad tand för att prova på nytt, för jag sådde också trädgårdsportlak och det är så gott!!

De grodde jättebra och då i maj när det blev så varmt planterade jag ut dem, men när sedan kylan och regnet ersatte solen och värmen så blev de jätteledsna, så det fick bli en räddningsaktion - alla sattes i krukor igen och fick bo i växthuset. Där blev de genst på bättre humör och växer nu så det knakar. Så här ser de ut.



De är lite fetbladiga och smakar lite syrligt. Jag äter dem som godis, men de är goda i en sallad eller ensamma istället för sallad till mat och kan säkert vara goda i en kall sås. De är den växt som innehåller mest omega-3 och enligt en artikel i Föreningen Svensk Trädgårs tidning Hemtädgården så är den nyttig på en massa nadra sätt med. Rekommenderas starkt!


No comments: