16 July 2011

Recension

Vi har gäster på besök några dagar och det är väldigt trevligt. Men man vill ju inte sitta framför datorn och uggla då, så därför kom det ingenting om vad jag tyckte om nya Harry Potter- filmen i går. Men nu har jag stigit upp lite tidigare än de andra och ska nu ge mitt omdöme om den.

Måste börja med att säga att den, förstås, var bra. Men kan inte låta bli att tycka att det var lite väl mycket action för min smak. Jag gillar ju långsamt tempo och älskar den första delen jättemycket. All denna action gör att de andra scenerna, som ju finns där insprängda, inte riktigt får den lugn och ro man skulle vilja ha till dem eftersom de försvinner för fort och så är man tillbaka på slagfältet.

Jag grät inte mycket trots alla förluster, det var mest bara en stor, mörk sorg som sänkte sig över mig, på grund av dem. Grät gjorde jag först när Harry tog fram uppståndelsestenen och alla de älskade, men förlorade, människorna, trädda fram för honom, det var otroligt gripande. Och allra sist, vid sista scenen, när man såg de tre vännerna stå på perongen och titta efter Hogwartsexpressen, som förde iväg deras barn, så drabbades jag för en kort stund av den omtalade Nu-är-det-slut-sorgen.

Men man kan ju komma tillbaka gång på gång för att besöka dem och om man inte tycker att det är tillräckligt så kan man ju glädja sig över att J K Rowling kommer att starta en ny hemsida, som kommer att öppna i oktober, och vars namn är http://www.pottermore.com/. Där kommer det att finnas en del roligheter, vet inte så mycket ännu, men tydligen kommer hon själv att berätta sånt där som hon hållit på i alla år, om vad som händer utöver det vi kan läsa. Det ska bli roligt.

Tyvärr var det regnigt igår och därför inte så roligt att vara ute så det blev inte några storartade aktiviteter med gästerna, men var på thairestaurang och på loppis. Lite väl dyrt, men jag hittade den här lilla boken som jag genast förälskade mig i.

Den var alldeles för dyr så maken fick betala och kunde då pruta ner på priset! Jag själv är värdelös på att pruta, skulle inte ens få för mig att försöka... Är alldeles för mesig.

Självklart kommer den här att bli till ett omslag på någon liten scrapbook vad det lider. Men eftersom omslaget är så väldigt vackert får det nog allt bli något väldigt speciellt av den.

Jag har ett lite resealbum att visa er, som jag nyligen gjort om två långa tågresor som jag och barnen gjorde förra sommaren. Här är lite bilder på det.






Maken undrade, när han såg min Sverige-stämpel en gång, vad i all världen jag skulle använda den till, men just till sånt här är det jättekul. När jag såg den här stämpeln i nån av alla de online-butiker som finns där ute så var den verkligen ett måste, en sån där som man defintivt vet att man kommer att använda gång på gång. Jag älskar kartor.

No comments: