31 August 2011

Sensommar

Jag har i det längsta vägrat acceptera att sommaren är över och fick verkligen vatten på min kvarn i förra veckan när det var så varmt några dagar. Men den här veckan kan inte ens jag låta bli att medge att det inte precis är högsommar längre. Men jag kan väl få lov att kalla det sensommar i alla fall?!

Har lite bilder på fina saker som växer i min trädgård just nu, som man kan glädja sig över. Det är just sånt här som alla i trädgårdsprogram, -böcker och -tidningar menar när de uppmuntrar folk att tänka på att plantera saker som är fint på hösten. Man behöver verkligen det här fina vid den här tiden på året.

Ljuvliga höstanemoner! De kan ju växa och bli enorma under rätt omständigheter. Verkligen värda att odla.


Kommer inte på vad de här heter just nu. Är det stormhatt, eller?

Jaha, det var så mycket som min dator ville ladda upp. Den har varit bråkig ända sen det stora åskvädret för några dar sedan. Grr... Hade tänkt visa bilder på min långa rabatt med höstflox, en annan favorit. Och på min jordärtskocka "Bianca", som nu blommar så fint med sina gula blommor. Den blir det mer av nästa år, helt klart! En annan favorit som jag helt klart ska ha nästa år är kryddtagetes, så underbara.

Och maken gillade blommorna på purjolöken, som stod kvar sen förra året, allra mest så jag funderar på att köpa lite alliumlökar och plantera åt honom. Har redan köpt pärlhyasinter och rosa tulpanlökar för mitt eget nöje.

Ha en skön sensommar! Ta tillvara de solstrålar som behagar visa sig!







No comments: