20 July 2011

Sysselsättning

Tre timmars resa kan behöva lite sysselsättning och då är ett handsömnadsprojekt perfekt. Jag håller långsamt, allt efter när andan faller på, att sy block till ett stort lapptäcke till vår säng. Gör en hel del olika sorters block av en hel uppsjö av tyg som jag har småbitar liggande av, ja en del större tygbitar används också.

Har nu klippt ut bitar till två block som jag ska ta med mig på resan.

Det här ska bli ett pinwheel-block. Tänk er att man syr ihop fyra sådana här och sedan syr ihop dem i sin tur så att resultatet nästan ser ut som en såndär snurra om småbarn ibland har.


De här bitarna ska bli en stockhusruta, med den röda biten i mitten och de andra sydda runt om, som stockarna i ett stockhus. Mitten ska traditionellt vara röd eftersom den representerar elden i huset, som syns genom skorstenen.

Jag älskar stt sy för hand! Dels tycker jag om själva hantverket och dels är det så praktiskt att ta med sig var helst man är.

No comments: